Suomalainen go now! mullistaa yhteiskäyttöautomarkkinan

Kotimainen go now! tuo minuuttihinnoitellut autot kaikkien saataville yhdellä puhelinsovelluksella myös metropolien ulkopuolella. Yhteiskäyttöautomarkkinan mullistava liikkumispalvelu on ensimmäinen laatuaan mahdollistaen nopeat, yhdensuuntaiset, matkat yhteiskäyttöautolla. Palvelun pilotointivaihe käynnistyy heti ja sitä laajennetaan nopeasti lähikuukausien aikana. Go now! helpottaa aluksi helsinkiläisten liikkumista täydentämällä olemassa olevaa julkista liikennettä. Palvelun käyttäjä saa koska tahansa yhteiskäyttöisen auton ajoon muutamalla napin painalluksella. Määränpäässä auto pysäköidään ilmaiseksi sopivimmalle palvelun piiriin kuuluvalle alueelle seuraavaa asiakasta varten. Kaupunkiajot veloitetaan minuuttiperusteisesti kun taas pidemmillä matkoilla hinta perustuu ainoastaan ajettuihin kilometreihin. Yhteiskäyttöautoilu (Car sharing) on suurkaupungeista monelle tuttu liikkumismuoto ja ala kasvaa maailmanlaajuisesti yli 50 prosentin vuosivauhtia. Suomessa kehitetyn palvelualustan ansiosta go now! mahdollistaa ensimmäisenä joustavan palvelun tarjoamisen myös pienemmillä markkina-alueilla. Vuoden 2016 aikana go now! -autoja tullaan sijoittamaan Helsingin lisäksi useaan muuhun Suomen kaupunkiin. Keskustelut palvelun kansainvälistymiseksi ovat käynnissä.

Tämä on merkittävä askel liikkumisen murroksessa. Palvelumme avulla yhteiskäyttöauto yhdistettynä muihin liikkumispalveluihin kuten pyöräilyyn ja taksiin tulee monelle aidosti halutuimmaksi ja edullisimmaksi liikkumisratkaisuksi myös pienemmissä kaupungeissa. Käytön lisääntyessä tarjoamamme kyydinjakomahdollisuus tulee lisäksi vähentämään kaduilla olevien autojen määrää entisestään. Tämän päivän go now! -autoa ohjaa vielä käyttäjä itse, mutta robotisaation myötä auton voi tilata kotiovelle, visioi palvelun perustaja Matti Hänninen.

Oma puhelin mahdollistaa fiksun liikkumisen

Go now! toimii älypuhelinsovelluksella sekä Android että iOS-laitteissa. Palvelu on saatavilla kellon ympäri eikä asiakkaiden tarvitse huolehtia polttoaine- tai pysäköintikuluista, sillä kaikki autoilun kustannukset sisältyvät hintaan. Normaaleissa liikenneolosuhteissa esimerkiksi matka Helsingin Vallilasta Erottajalle maksaa noin 7-8 euroa. Pidemmät matkat veloitetaan pelkällä kilometrihinnalla, joka on verottajan vahvistamaa kilometrikorvausta pienempi. Go now! tullaan integroimaan rajapintojen (API) avulla kehitteillä oleviin MaaS-palveluihin (liikenne palveluna) yhteistyössä muiden palveluntarjoajien kanssa. Tulevaisuudessa oman matkaketjun suunnittelu onnistuu saumattomasti hyödyntäen kaikkia saatavilla olevia liikennemuotoja. Yhdessä yhteiskäyttöautoilun kanssa tämä pienentää autoilun ympäristö- ja tieverkkokuormitusta merkittävästi. Omalla autolla ajetaan tutkimusten mukaan keskimäärin 32 kilometrin mittaisia matkoja päivittäin, auto seisoo 95 % ajasta käyttämättömänä ja se kuljettaa vain 1,3 henkilöä / matka.

Oma auto ei ole perusteltu valinta enää silloin kun tarjolla on taloudellisempia ja ekologisempia vaihtoehtoja, kuten erinomainen julkinen liikenne, pian myös oman liikkumisen älykäs suunnittelu MaaS-palveluita hyödyntäen sekä go now! -yhteiskäyttöautot, toteaa Hänninen.