Aviapoliksen ”viimeisen kilometrin ongelmaan” löytyi kaksi uutta ratkaisua

Vedia taxi ja go now! valittiin liikennekokeiluun Ministeri Berner: Ennakkoluuloton yhteistyö mahdollistaa uudenlaiset liikkumispalvelut Helsinki-Vantaan lentokentän ympärillä sijaitseva Aviapoliksen suuralue on pääkaupunkiseudun voimakkaimmin kasvava kansainvälinen työpaikka-alue. Julkisen liikenteen runkoyhteydet alueelle ovat nyt hienosti kunnossa muun muassa reilu vuosi sitten avatun kehäradan myötä. Alueella on ilmennyt kuitenkin uusi liikkumisen ongelma. Alueen 35 000:stä työpaikasta monikaan ei sijaitse aivan Aviapoliksen aseman vieressä, jolloin syntyy niin sanottu viimeisen kilometrin ongelma. Liikkuminen työpaikan ja aseman välillä on vaikeaa. Kehäradan valmistumisen jälkeen saimme paljon yhteydenottoja alueen asukkailta ja etenkin alueella töissä käyviltä ihmisiltä. Vaikka alueen saavutettavuus julkisin liikennevälinein on jo nyt hyvä, niin halusimme lähteä parantamaan alueen sisäistä liikkumista, kertoo Aviapolis alueen projektijohtaja Arja Lukin Vantaan kaupungilta. Vantaan kaupunki ja Helsinki Business Hub tarttuivat haasteeseen ja ryhtyivät hakemaan sisäisen liikkumisen ongelmaan ratkaisua. Nämä yhdessä kutsuivat erilaisia palveluntarjoajia esittelemään ratkaisujaan Aviapoliksen alueen kestävän liikkumisen ja saavutettavuuden parantamiseksi. Hankintamenettelyn kautta ongelman ratkaisuiksi valittiin kaksi palvelua: kimppataksipalvelu Vedia taxi ja yhteiskäyttöautopalvelu go now!. Vantaan kaupungin ja Liikenneviraston rahoittama kokeiluhanke toteutetaan syyskuusta vuoden loppuun.

Vedia taxilla asemalta työpaikalle vähintään puoleen hintaan

Aseman ja työpaikan välin voi kulkea taksilla, Vedia taxi -kimppakyydillä. Vedia taxin toimintaperiaate on yksinkertainen. Mobiilisovellus yhdistää samaan suuntaan matkustavat henkilöt kimpoiksi, jolloin kunkin matkustajan osuus taksin maksusta pienenee, jopa 60 %. Aviapoliksen asemalta matka esimerkiksi Äyritien työpaikka-alueelle maksaa noin 3,40 euroa/ henkilö, jos samalla kyydillä matkan taittaa neljä henkilöä. Vedia taxi mobiilisovellus hoitaa automaattisesti kunkin matkustajan maksuosuudet heidän luottokorteiltaan.

Vaikka Vedia taxia ei ihan joka päivä käyttäisikään, niin se on oivallinen palvelu marraskuisella räntäkelillä tai paukkupakkasilla. Sovelluksessa on mukana myös kyytivahti, jolloin työpaikalla voi kotiinlähdön aikana puhelimestaan katsoa, mihin aikaan sopiva kimppa on menossa asemalle, kuvailee suomalaisen Vediafi Oy:n toimitusjohtaja Lauri Lankinen.

Go now! kaupunkiauto on sujuva ratkaisu myös palaveriliikkumiseen

Go now! on minuuttiveloituksella toimiva yhteiskäyttöinen kaupunkiauto, jonka asemapaikkana on nyt myös Aviapoliksen alue. Palvelu toimii älypuhelinsovelluksella ympäri vuorokauden ja palvelun käytössä olevia ekotehokkaita hybridiautoja on saatavilla Helsingin sekä Vantaan palvelualueilla. Käyttäjän ei tarvitse huolehtia polttoaine- tai pysäköintikuluista, sillä kaikki autoilun kustannukset sisältyvät minuuttihintaan. Puhelinsovelluksesta näkee, missä vapaita autoja kulloinkin on ja auton rattiin pääsee helppoa sovellusta käyttäen.

Go now! auto täydentää loistavasti joukkoliikennettä. Auton voi ottaa käyttöönsä esimerkiksi Aviapoliksen alueella työpaikan pihalta ja mennä sillä vaikkapa palaveriin Helsinkiin. Hintaa matkalle tulee noin 20 euroa. Vantaan sisäiset siirtymät maksavat muutamasta eurosta ylöspäin. Samalla kyydillä, samaan hintaan matkustaa viisikin henkilöä, kertoo 24 Rental Network Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Vedia taxi ja go now! palvelut toimivat Android ja iOS -laitteissa. Molemmat palvelut ovat mukana myös ”Auton vapaapäivänä” 22.9. Aviapoliksen asemalla järjestettävässä Ketterästi toimistolle -tapahtumassa.

Ministeri Berner: Ennakkoluuloton yhteistyö mahdollistaa uudenlaiset liikkumispalvelut

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää helppokäyttöisyyttä, joustavuutta ja laaja-alaista yhteistyötä uudenlaisten liikkumispalvelujen perusehtoina.

Aviapolis yhteistyökumppaneineen näyttää erinomaista esimerkkiä siihen, miten vastata käyttäjien tarpeisiin ennakkoluulottomalla yhteistyöllä yksityisen sektorin ja joukkoliikennetoimijoiden kanssa.

Lisäksi tarvitaan muutoksia lainsäädäntöön, toteaa ministeri Berner.

Lainsäädännön pitää vastata kuluttajien ja palveluntarjoajien tarpeisiin. Liikennekaari-hankkeella pyritään luomaan toimintaympäristö, jossa teknologia, kalusteet tai toisistaan siiloutuneet kulkumuodot eivät enää aseta tarpeettomia raja-aitoja niin käyttäjille kuin yrityksille.

HSL on hankkeessa mukana

Helsingin seudun liikenne, HSL haluaa tavoittaa jatkuvasti uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.

Suhtaudumme myönteisesti sellaisiin kaupallisiin liikkumispalveluihin, jotka tukevat HSL:n runkoverkkoa, liikennejärjestelmää ja ratkaisevat viimeisen kilometrin ongelmia, toteaa HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

Liikkumispalveluiden tarjoajat voivat solmia HSL:n kanssa kumppanuussopimuksen, jolloin heidän palvelunsa ovat osa HSL:n asiakkaille tarjoamaa etuohjelmaa. HSL markkinoi asiakasohjelmaa sekä omissa kanavissaan että mainonnan keinoin.

Helsinki Busines Hub toi hankkeeseen älyliikenneosaamista

Helsingin seudun kuntien ja Uudenmaanliiton omistama kehitysyhtiö Helsinki Business Hub on ollut kokeiluhankkeessa mukana alusta alkaen.

Jo viime vuoden puolella ryhdyimme yhdessä Vantaan kaupungin kanssa pohtimaan, millä tavalla uusia liikkumisen palveluita alueelle voisi lähteä hakemaan. Meidän roolimme on ollut lähinnä täydentää Vantaan kaupungin toimialaosaamista älyliikenne- ja markkinaosaamisellamme. Vantaan Aviapolis on äärimmäisen kiinnostava paikka, koska se kasvaa niin voimakkaasti, toteaa Helsinki Business Hubin senior business advisor Tommi Rimpiläinen.

Aviapoliksen kokeiluhankkeen suunnittelu käynnistyi vuoden 2015 lopulla. Aluksi kartoitettiin markkinavuoropuhelumenettelyllä erilaisia liikkumispalveluratkaisuja. Tässä menettelyssä löytyi noin kymmenen mahdollista toimintamallia. Lopullisen päätöksen valituista palveluista teki Vantaan kaupunginhallitus 15.8.2016. Liikennevirasto osallistuu hankkeen rahoitukseen 50 000 eurolla, Vantaan kaupungin rahoitusosuus on 17 000,-. Kokeiluhanke käynnistyi syyskuun alussa ja jatkuu vuoden loppuun.

Lisätietoja:
Vantaan kaupunki, Arja Lukin, projektipäällikkö/ Aviapolis puh. 09 8392 2393, arja.lukin@vantaa.fi
Vediafi Oy, Lauri Lankinen, toimitusjohtaja puh. 040 718 7474, lauri.lankinen@vedia.fi
24 Rental Network Oy, Matti Hänninen, toimitusjohtaja, puh. 09 4245 1481, matti@gonow.fi
Helsingin seudun liikenne, Kimmo Sinisalo, sopimuspäällikkö, puh. 09 4766 4248, kimmo.sinisalo@hsl.fi
Helsinki Business Hub, Tommi Rimpiläinen, senior business advisor, puh 040 589 5489, tommi.rimpilainen@hbh.fi
www.aviapolis.fi www.vedia.fi www.gonow.fi www.hsl.fi www.helsinkibusinesshub.fi